arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۹

یادداشت‌های محمدعلی فروغی چهارشنبه، ۲ دی ۱۲۹۸؛ جمعیت به واسطه Noel [کریسمس] بی‌عاری غریبی می‌کنند

در خیابان جمعیت زیاد بود و به واسطه Noel [کریسمس] و امشب Reveillon [شب سال نو] می‌گیرند؛ به این ترتیب که شام خورده تئاتر و بعد از آن به نماز به کلیسا می‌روند و از نصف شب مشغول خوراک و شرب و رقص و غیره می‌شوند تا صبح و از پیش در مهمان‌خانه‌ها جا می‌گیرند و بی‌عاری غریبی می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ صبح چون هوا خوب بود گردش‌کنان منزل مادام رو رفته ناهار خوردم و عصر به هوتل موریس رفتم و با نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] ملاقات کرده در باب لایحه و یادداشت راجع به کنفرانس صحبت کردیم و همچنین راجع به معلمین، و بقیه به فردا محول شد.

با انتظام‌الملک و میرزا حسین‌خان بیرون آمده قدری گردش کردیم و به سراغ وحیدالملک رفتیم. از باب پیش‌آمد کارِ خودش و این‌که در واقع حالا باید در پاریس مفت‌خور نصرت‌الدوله باشد خیلی مهموم است. حتی این‌که راضی نشد با ما شام بخورد. ناچار من و انتظام رفتیم به هوتل خودمان شام خوردیم و با علاءالسلطنه و میرزا حسین‌خان صحبت کردیم.

بعد قدری هم گردش رفتیم. در خیابان جمعیت زیاد بود و به واسطه Noel [کریسمس – انتخاب] و امشب Reveillon [شب سال نو – انتخاب] می‌گیرند؛ به این ترتیب که شام خورده تئاتر و بعد از آن به نماز به کلیسا می‌روند و از نصف شب مشغول خوراک و شرب و رقص و غیره می‌شوند تا صبح و از پیش در مهمان‌خانه‌ها جا می‌گیرند و بی‌عاری غریبی می‌کنند.

 

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، ص ۲۸۰.

 

نظرات بینندگان